04 Disember, 2009

KAKTUS PERSAHABATAN


ku tinggalkan kaktus ini khusus untukmu,
dengan pesanan ia mudah hidup
biarpun berhari-hari kau biarkan ia tuntas,
ia akan tetap besar dan bercambah,
kerana ia belajar bernafas dari gersang tanah,



asalkan setiap kali kau melintasi
lemparkan seyumanmu di sini,
tahulah aku, kau sayang padanya.



kuhadiahkan kaktus yang masih kecil ini padamu,
peliharalah ia dengan kemanjaan dan perhatian,
berikan ia pasu baru bila tiba waktu
ia akan menjadi remaja dan dewasa,
tajam durinya lambang kemurnian hatimu,



sahabat
jika kaktus itu aku,
sudikah kau tersenyum dan tukarkan pasu..
sedangkan kau tahu durinya bisa melukakan jemarimu,
lalu tidak lagi kurasakan sentuhan,
yang tinggal mungkinlah perhatian
yang menjadi baja menyuburkan ingatan.




Best kan puisi ni..aku ingat semua bait kata walaupun dah berkurun lama. Ni nostalgia kuno, :-p hadiah dari kawan waktu zaman sekolah dahulu.. rasanya masa itu aku dalam tingkatan 3.kalu tak silap tahun 1997. sekarang ni dah hampir ke penghujung 2009. Maknanya lebih kurang 12 tahun puisi ini ada dalam simpanan aku..  Dah boleh di kategorikan surat antik dah ni kan !


Aku rasa puisi ini tentu popular kan, tapi aku tak pasti la siapa penulis sebenarnya.. ampun pada penulis sebenar kalu terbaca entri ini.. halalkan yer aku postkan di sini. :-) Orang yang beri aku puisi ini adalah orang yang sangat rajin tuliskan aku surat masa zaman belajar dahulu.. Dari dia juga aku belajar pasal puisi-puisi dan penulisan puitis. Besar jasa dia pada aku dari segi penulisan ni.


Tapi sayang, kami dah lost contact begitu lama. Kali terakhir aku jumpa dia 5 tahun lepas.. Oppss.. untuk pengetahuan kalian,kawan aku itu adalah lelaki ye..  aku kenal die dari abang aku. Dia tua 4 tahun dari aku. Selalu motivate aku pasal pelajaran. Lama kelamaan jadi rapat sebab minat aku dengan die banyak persamaan. Tak pernah lah menyimpang soal hati dan perasaan. aku budak baik okeyyy ! :-p Memang dia ni kategori kawan sejati.  apepun.. aku doakan die sejahtera walau di mana aje die berada..


Bina Ukhuwah





More Still Life Comments

SEORANG WANITA Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez