21 Oktober, 2010

Dunia Yang Mencabar !


Salam Jumaat.. semalam tidurku agak lewat, sebelum tido, mp3 ku mengalunkan zikir-zikir penawar hati di telinga.. Subhanallah, tenang sungguh hati, mengalir air mata mendengar alunan lunak memuji Allah S.W.T. Cuma baru-baru ini aku download zikir-zikir ini. Terima kasih kepada penyumbang zikir2 ni.. Boleh download di link ini kalu anda semua berminat. Sungguh,hati menjadi pilu, sedih dan takut bukan kepalang akan balasan Allah.. Betapa besar kuasa Allah, melembutkan hati yang lupa dan asyik dengan dunia.. Semoga hati  kita semua tidak alpa dan  leka dengan warna warni dunia... InsyaAllah...


Aku ingat lagi zaman kecik2 dulu, setiapkali terleka atau tertinggal waktu solat, pasti kaki atau tangan berbirat di sebat dengan rotan atau hanger oleh abah. Besar sungguh jasa ibu bapaku dalam mendidik aku hal solat dari kecil ini. Aku juga seperti manusia lain,kadangkala ada juga masa-masa terleka dari menunaikan solat.. Besar sungguh dosa2ku ini.. tak sanggup rasanya mengenang siksaan Allah atas segala kealpaan.. Dugaan dunia masa kini tambah2 lagi bila berkenaan soal agama begitu mencabar. Di sana sini kita di sogokkan dengan keindahan dunia yang sementara, yang jauh terpesong dari agama islam itu sendiri.


Siaran TV, makin berleluasa pula menayangkan adegan2 yang kurang menyenangkan. Dah tak boleh dah sekarang ni kalu nak tengok TV bersama ahli2 keluarga bersama2. Apa tidaknya, sedang asyik menonton, di paparkan aksi buka baju la, aksi intim la..walhal itu cerita melayu, siap di grade kan untuk tayangan Umum lagi tu. Mana nak menonton bersama2 ahli2 keluarga kalu macamni !Tak ke segan dan kurang senang  ! Itu siaran media kepunyaan malaysia sendiri. Belum campur lagi siaran international yang lain. Yang tonton astro, lagi la macam2 aksi yang tak sepatutnya di tayangkan berleluasa. Sampaikan perkara ni menjadi biasa di kalangan kita. Pada aku, hiburan dari rumah itu sendiri satu faktor besar yang menyumbang pada kes buang bayi ni. Masya Allah..


Sementelah lagi la anak-anak sekarang dah di dedahkan dari kecil lagi dengan teknologi internet. Pautan dosa sekarang ni senang je nak di capai. Pakai CLICK je !


Dua bulan lepas, adik perempuan bongsuku, cari-cari video klip nasyid di you tube. Sepatutnya, bila kita search untuk nasyid islam, keluar yang di taip la kan. Ini tidak, kat tepi list2 carian search tu, ada pulak video tak senonoh di paparkan. apa motifnya?? Cuba fikir, budak2 yang kecil2 ni tau ke nak berfikir??  Yang diorang ade, perasaan curious, diorang tak mampu nak menimbang baik buruk, patut ke tak patut ke. Ini la salah satu jarum2 yang di tusuk oleh mereka yang nak hancurkan islam. Cuma kita kadangkala tak sedar benda2 sebegini.Masya Allah, dasyat sungguh dugaan dunia sekarang..


Masa aku kerja di perak, office aku depan sekolah rendah agama (swasta). Biasalah dinding office,kaca- gelap dari luar-see through dari dalam. Setiapkali time budak2  balik sekolah, ada yang lepak2 depan office sementara tunggu ibubapa diorang datang amik. Satu hari tu, aku nak keluar, dekat pintu keluar tu, aku dengar budak2 sekolah tersebut bersembang. Kalu ikutkan saiz badan tu , aku rasa baru darjah dua atau tiga kot. Tau ape yang diorang bualkan? Sembang hal2 lucah ! Astaghfirullahalazim.. terkejut aku masa dengar tu. Budak2 sekolah agama, darjah 2 @ 3, dah pandai cakap2 tak senonoh camtu. Diorang bersembang hal2 tak senonoh ni macam diorang ni dah kawin.. Aku rasa down sangat2.. apa la perasaan ibubapa mereka kalu tau anak2 yang di hantar ke sekolah (sekolah agama pulak tu!) bersikap camtu.. Bayangkan ini baru budak umur 8 @ 9 tahun dah tahap macamni, budak-budak yang sekolah menengah tu, camne???

Takut sungguh dengan realiti sekarang ni.. Di sekeliling kita, kita terlalu hampir dengan maksiat.. Aku sendiri tidak tahu sekiranya aku di beri peluang menjadi ibu suatu hari nanti , seperti yang aku harap2kan, adakah aku mampu mendidik anak-anak ke jalan yang benar???




Bina Ukhuwah





More Still Life Comments

SEORANG WANITA Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez